En ångbåtsbrygga har en begränsad livslängd, kanske 40–50 år. 1973 rasade sakta men säkert Harö brygga och Waxholmsbolaget ville inte lägga till eftersom det ansågs för osäkert för passagerarna. Då fick föreningen låna en ponton från KA1 i Vaxholm att användes i väntan på att den nya bryggan skulle bli färdig. Eftersom det handlar om en allmän brygga var det Vägverket som skötte projektering och upphandling och också sköt till omkring 90 procent av pengarna. Men bygget drevs i föreningens regi. Göte Lindström och Göran Gentele fick uppdraget att bygga nya Harö brygga och efter något år var allt klart. Enda problemet var att den lånade pontonen plötsligt sjönk en vacker höstdag 1974.
Arbetshelg för att förbättra stigen på Harö
För att ta sig till och från Harö brygga till Harö by måste man ta…
Arbetsdagar med stigen till Harö by
Nu ska det bli lättare att ta sig fram på stigen mellan Harö brygga och…
Möte 4 och 5 i Tillgänglighetsgruppen
Tio olika etapper har nu identifierats som de mest svårframkomliga. För att illustrera hur föreslagna…
Möte 3 Tillgänglighetsgruppen
11/1 hade gruppen som arbetar för att förbättra tillgängligheten – mellan Harö brygga och by…
Möte 2 tillgänglighetsgruppen
Tillgänglighetsgruppen – har har precis haft ett andra möte och har planerat ytterligare ett till…
Möte 1 tillgänglighetsgruppen
Arbetsgruppen för bättre tillgänglighet hade sitt första möte fredagen 24 september 2017. Medlemmar är i…