En ångbåtsbrygga har en begränsad livslängd, kanske 40–50 år. 1973 rasade sakta men säkert Harö brygga och Waxholmsbolaget ville inte lägga till eftersom det ansågs för osäkert för passagerarna. Då fick föreningen låna en ponton från KA1 i Vaxholm att användes i väntan på att den nya bryggan skulle bli färdig. Eftersom det handlar om en allmän brygga var det Vägverket som skötte projektering och upphandling och också sköt till omkring 90 procent av pengarna. Men bygget drevs i föreningens regi. Göte Lindström och Göran Gentele fick uppdraget att bygga nya Harö brygga och efter något år var allt klart. Enda problemet var att den lånade pontonen plötsligt sjönk en vacker höstdag 1974.
Bryggreparationer v.41
Infästningarna till fenderbalkarna vid Harö och Hagede bryggor är slitna och har lett till att…
Infravärme bortplockad
Den 9 december kopplade företaget Svefab bort de infravärmare vi hade monterad i vänthusen på…
Fenderbalk på plats igen
Harö bryggas skadade fenderbalk och bryggdäck idag åtgärdade efter skadan som upptäcktes i slutet av…
Skadad fenderbalk
Vi fick idag in en felanmälan om att fenderbalken och ett av däcken på framsidan…
Inget bryggbidrag 2021
Som vi skrivit om tidigare så är våra bryggor på Harö och Hagede i starkt…
Brygginspektion
April 2020 genomfördes en oberoende expertgranskning av Harö och Hagede bryggorna. Besiktningen visade att bryggorna fortfarande…